seronoknya hero2 ibu

Monday, 19 March 2012

السلام عليكم


entry kali ni pula cerita mengenai cuti sekolah yg baru lepas...my hero ckp,sekejap je rasa seminggu rasa mcm sehari...apa taknya main je cuti ni..buku sekolah x usik langsung,nasib laa ada tuisyen..ada la juga usik pensel,kertas,,hiihiii


walaupun ayahnya tiada disisi utk bermain2 ngan anak2,ayu tahu iringan doa ayah sentiasa ada bersama2 kami..hari rabu lepas kami dipelawa oleh sahabat baik ayu,kak Suaniza Abdullah dtg ke kampungnya...seronoknya rasa,dpt pengalaman duk d kg kak sue..kami berada di KG TANJUNG JUAN,SERI MENANTI selama 2hari 1 malam...


sampai disana,terus kami ke jeram..tak sangka ayu,ada air terjun yg sgt jernih,bersih dan persekitarannya sgt nyaman...betapa besarnya nikmat Allah SWT beri kpd kita,khazanah alam yg indah,harus kita jaga sebaik mungkin utk generasi akan dtg...kak sue siap bawa bekal dr rumah.nasi,daging lemak cili api,ikan goreng,sayur grg,meehoon grg,sup tulang,ermm macam2 ada..disana mak dan abah kak sue dh menanti kami.ayu panggil mak,mesra rasanya panggil mak..mak pula bawa rendang ayam kampung daun puding....Ya allah,alhamdulillah rezki ayu aritu..dapat merasai masakan mak kak sue yg sgt sedap..pertama kali ayu rasa rendang ayam campur daun puding..memang terbaik.suka ayu tgk syafiq makan byk sgt rendang..haziq & wafiq pun sama mkn byk..ayu pula bawa sandwish sardin n sosej...






kiranya ni perkelahan kami di musim cuti sekolah..seroonok sgt,tak terkata.anak2 mandi sakan sampai kecut2..itupun tak nak keluar bila dipanggil...smpi ke petang kami disana...solat juga disana,ada pondok yg bersih tempat kami berehat.disitu juga ada dusun buah2an kak sue..abah cakap klu musim buah ni...nmpk buah je..smpai tak termakan...ermm saat yg kunantikan...musim buah !!!! ayu akan datang lagi...hihhiii...tak sorek raso eeii nak poei laie ko kg kak sue...insyaAllah ada rezki sampai la lagi ayu kesana ye..terima kasih byk2 kak sue.










lepas puas bermandi manda,kami blk ke rumah mak abah..wahhh perasaan seronok bertambah bila melihat luasnya laman rumah,ayam kampung yg banyak,ada kambing,lembu dari luar pagar rumah kelihatan,anak2 pula boleh bermain2..teringat zaman ayu masa kecil2 dulu...petang tu mak sediakan minum ptg pula,kuih karipap,kentang grg dgn air teh o..baiknya mak dan abah kak sue..moga Allah saja balas jasa baik kak sue sekeluarga melayan ayu dan anak2 yg bertandang ke kg kak sue.

.


kami mandi di rumah pula..sejuknya air kolah..tak sama di rumah ayu..puas mandi,anak2 macam biasa plk dgn air sejuk dr kolah..malam pula kami makan lauk rendang bersama lauk2 yg lain..mak panaskan sebab byk mak masak,kami mkn lauk siang td cuma kak sue masak lg nasi dan goreng sayur kacang panjang..alhamdulillah kenyang kami..anak2 pun tdo,ramai2 tido kat ruang tamu..baru seronok.ayu pula bersembang dgn kak sue smpi dekat pukul 2..ermm punya seronok b'sembang sampi x sedar dh lewat mlm..









pagi esoknya pula kami bersarapan dgn nasi lemak,kuih muih,roti telur,milo panas..alhamdulillah rezki dipagi hari..suasana kg mmg nyaman,sejuknya sampai ke tulang..jadi mandipun agak lewat la kami anak beranak.slps sarapan kami berborak2 mesra dgn mak,kak sue smbil nak menyediakan juadah utk tengah hari pula..mak masak special terung salai bersama santan,perah air limau,cili api,rendang ayam kampung bersama daun puding tetap dijamu,sb rendang ni lagi lamo,lagi sodap raso eeii,ikan semilang salai gulai cili api kak sue masak,ada sotong,ayam,mcm2 lauk ada..byknya..nila keistimewaan berada di kg,dapat merasa makanan yg ayu tak pernah rasa.masakan kg,mmg terbaik...




alhamdulillah pengalaman yg indah buat ayu dan anak2.terima kasih byk2 tak terhingga kpd kak sue,mak,abah krn sudi ajak ayu dtg ke kg...moga Allah saja yg balas dgn kebaikan buat kak sue sekelurga...insyaAllah ada peluang kita berjumpa ye..



kpd semua sahabat yg sudi baca entry, ayu juga ucapkan terima kasih..follow juga ye jika sudi.
.





Read more...

pizza's ayu

Sunday, 18 March 2012


arini ayu buat pizza.anak2 nak..alhamdulillah,seronoknya ayu tgk mereka makan..


rasa puas bila ayu masak ,anak2 pula berselera makan,syukur,pabila seseorg ibu memasak ikhlas utk anak2nya,dari 'air tangan' ibu harap,moga syafiq,haziq & wafiq sentiasa ingat kat ibu ye...:)


sahabat2 ayu nak belajar wat pizza tak??..senang je...jom try masak utk anak2.klu rajin watla seminggu sekali takpun kita bawa je ke pizza huts..hihihii..tapi bagi ayu, ayu suka wat sendiri..boleh letak byk2 toppingnya...cheese selambak..ermm bila potong tu...menarik2 mcm tali getah je cheese tu..




resepinya senang je:

utk doh tepung


1 kg tepung
yis kering mauripan 1 paket
air suam suku cawan
gula 1 sudu
marjerin@ mentega 3 sudu
minyak 2 sudu
pelembut doh 2 sudu(senang didpti disupermarket,kedai2 pun ada)
uli sehingga tepung tak melekat pd tangan...agak2 melekat lg tambah air sedikit demi sedikit ye..


cara2nya:

tepung dicampur bersama marjerin & minyak..gaul sebati,kemudian yis mauripan yg telah dikacau bersama gula dan air suam tadi,masukkan kedalam tepung yg dh digaul td..uli,penyek2kan,tumbuk2 sikit...biarkan selama 1/2 jam..ditutup dgn kain yg lembab...(boleh dpt 5 pinggan besar..byk tu..puas mkn)

utk sos:



ikut suka..senang je yg penting ada sos tomato dlm tin..
ayu guna sos spagetti je..
bawang besar potong dadu
bawang putih potong dadu
bayleave 1 helai
daging hancur@ ayam


cara2nya:


tumis dgn minyak zaitun @ minyak masak biasa (pun boleh)
segala bhn yg dipotong dadu bersama daging hancur
kemudian campurkan sos spagetti..
masak sehingga pekat.
setelah masak,biarkan sejuk seketika


utk topping:


terpulang kpd sahabat2 nak letak apa
mcm ayu suka letak
sosej
bawang yg dihiris
black olive
capsicum hijau,kuning
nenas dlm tin potong hiris
cheese cheedar
cheese mozarella


caranya:


ikut sukala nak tabur byk mana..
hhiiihi yg penting
doh tepung tadi diuli mengikut saiz yg disukai
kemudian letak sos dulu
lepas tu letak toppingnya..susunla cantik2 kasi penuh


bakar dlm 1/2jam dgn suhu 180-200'c.tapi ikut saiz juga kalau besar lebihkan masa membakarnya..


selamat mencuba...

terima kasih sudi membaca entry ayu..jangan lupa follow ye









Read more...

Angpau pertamaku as Amateur photographer

Friday, 2 March 2012

Assalammualaikum..... tika mula2 lirikan mataku memandang kpd kamera DSLR...terus jatuh cinta kpdnya..amboi feelingnya mcm bercinta ngan en abgku..hihiiihii alhamdulillah tak sangka juga en abgku juga punya minat yg sama...abg minat kpd landskap n nature photography..manakala diriku amat minat ambil potret anak2,kira sume minatlah but still mencari dan terus mencuba..kerana dunia photography ni amat luas.. Dalam minatku ini sekadar menjadi hobi mengisi masa lapang... 

tak disangka2 kawan lama ku gee memanggilku utk mengambil gambar satu perasmian produk..Ya Allah terkejutnya diri ini...betul ke ni macam x percaya..namun gee bagi kata2 semangat mengatakan ayu boleh buat... 

dengan berbekalkan semangat nak buat yg terbaik ,ayu memandu kereta ke ktm seremban dn terus parking disana..naik komuter..wlupun setelah sekian lama tak naik komuter adalah dlm 10thn.ayu beranikan diri..ikut2 nak je drive kereta ke PWTC namun bila difikir2 kembali dgn perasaan yg gemuruh.dari tahu jalan.terus jadi hilang punca..ada jg yg sesat ni kang..ambil gambar ke mana,apa pun tak jadi..hihiiii 

Pertama kali ayu sampai ke PWTC..wah gahnya bangunan segah namanya...alhamdulillah perasaan sedikit lega..kumenunggu kedatangan gee dan terus gee bawaku ke Dewan Tun Hussien Onn Hall B..dengan sedikit penerangan dari mama gee,pn Sharifah Mariam bt Syed Mohd Razali dari Stevian Roselle Group (SRG,Johor Bahru)..gambar apa yg perlu diambil,dengan situasi, ku mula mengerti... 

Majlis dirasmikan oleh Yang Amat Berbahagia Pn.Sri Datin Hjh Noorainee bt Abdul Majid selaku penaung dan diiringi oleh Pn Jamaliah bt Baba selaku CEO Stevian Roselle Group... 

Alhamdulillah kerjaku berjalan dengan lancar..ketip2,tap2,laju je ayu ambil gambar..perasaan seronok tak terkata..wahh!! sehingga selesai majlis..kuaamati dari awal hingga akhir Pn Sri isteri kepada TPM kita amat peramah orangnya.. 

selamat sudah majlis pelancaran produk roselle yg mengandungi pelbagai khasiat utk kesihatan diri...sedap pun sedap jus roselle ni. 

Terima kasih yg tak terhingga kpd gee,mama yg memanggil ayu utk bersama2 dlm majlis besar ini dan menjaga ayu dgn makanminumnya...dan yg paling tak sangka ayu dapat ANGPAU PERTAMA AS AMATEUR PHOTOGRAPHER...diatas usahaku ini..

syukur kupanjatkan kehadrat Ilahi dgn rezeki yg ayu dapat serta pengalaman pertama mengambil gambar utk majlis seperti ini.. 

kepada gee,terima kasih daun keladi ,kalau boleh panggillah ayu lagi....hihihiihiii sangat teruja sebenarnya ni.. Ayu nk kongsi sedikit gambar2 yg diambil...hope you all enjoy baca entry ayu kali ni.. 

terima kasih buat semua.. 



















Read more...

Followers

berpesan-pesan,ingat-mengingati antara kita walau satu ayat..moga Allah Redha

"gementar kulit2 orang yg takut kepada TuhanNya,kemudian menjadi tenang kulit & hati mereka di waktu mengingati Allah


"Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa :

“…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”



"yang mendengarkan perkataan lalu mengikutinya,ia yg paling baik diantaranya,mereka itulah diberi oleh Allah petunjuk & mereka itulah orang2 yg mempunyai akal"



"Ya Allah semoga Kau limpahkan kesejahteraan keatas Penghulu kami Nabi Muhammad saw yg dgnNya dpt melapangkan rezeki bagi kami & menjadikan baiknya akhlak kami serta curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan sahabat-handai serta berikanlah keselamatan"































© MasAyuPhotography2013. Powered by Blogger.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP