pizza's ayu

Sunday, 18 March 2012


arini ayu buat pizza.anak2 nak..alhamdulillah,seronoknya ayu tgk mereka makan..


rasa puas bila ayu masak ,anak2 pula berselera makan,syukur,pabila seseorg ibu memasak ikhlas utk anak2nya,dari 'air tangan' ibu harap,moga syafiq,haziq & wafiq sentiasa ingat kat ibu ye...:)


sahabat2 ayu nak belajar wat pizza tak??..senang je...jom try masak utk anak2.klu rajin watla seminggu sekali takpun kita bawa je ke pizza huts..hihihii..tapi bagi ayu, ayu suka wat sendiri..boleh letak byk2 toppingnya...cheese selambak..ermm bila potong tu...menarik2 mcm tali getah je cheese tu..




resepinya senang je:

utk doh tepung


1 kg tepung
yis kering mauripan 1 paket
air suam suku cawan
gula 1 sudu
marjerin@ mentega 3 sudu
minyak 2 sudu
pelembut doh 2 sudu(senang didpti disupermarket,kedai2 pun ada)
uli sehingga tepung tak melekat pd tangan...agak2 melekat lg tambah air sedikit demi sedikit ye..


cara2nya:

tepung dicampur bersama marjerin & minyak..gaul sebati,kemudian yis mauripan yg telah dikacau bersama gula dan air suam tadi,masukkan kedalam tepung yg dh digaul td..uli,penyek2kan,tumbuk2 sikit...biarkan selama 1/2 jam..ditutup dgn kain yg lembab...(boleh dpt 5 pinggan besar..byk tu..puas mkn)

utk sos:



ikut suka..senang je yg penting ada sos tomato dlm tin..
ayu guna sos spagetti je..
bawang besar potong dadu
bawang putih potong dadu
bayleave 1 helai
daging hancur@ ayam


cara2nya:


tumis dgn minyak zaitun @ minyak masak biasa (pun boleh)
segala bhn yg dipotong dadu bersama daging hancur
kemudian campurkan sos spagetti..
masak sehingga pekat.
setelah masak,biarkan sejuk seketika


utk topping:


terpulang kpd sahabat2 nak letak apa
mcm ayu suka letak
sosej
bawang yg dihiris
black olive
capsicum hijau,kuning
nenas dlm tin potong hiris
cheese cheedar
cheese mozarella


caranya:


ikut sukala nak tabur byk mana..
hhiiihi yg penting
doh tepung tadi diuli mengikut saiz yg disukai
kemudian letak sos dulu
lepas tu letak toppingnya..susunla cantik2 kasi penuh


bakar dlm 1/2jam dgn suhu 180-200'c.tapi ikut saiz juga kalau besar lebihkan masa membakarnya..


selamat mencuba...

terima kasih sudi membaca entry ayu..jangan lupa follow ye









Followers

berpesan-pesan,ingat-mengingati antara kita walau satu ayat..moga Allah Redha

"gementar kulit2 orang yg takut kepada TuhanNya,kemudian menjadi tenang kulit & hati mereka di waktu mengingati Allah


"Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa :

“…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”



"yang mendengarkan perkataan lalu mengikutinya,ia yg paling baik diantaranya,mereka itulah diberi oleh Allah petunjuk & mereka itulah orang2 yg mempunyai akal"



"Ya Allah semoga Kau limpahkan kesejahteraan keatas Penghulu kami Nabi Muhammad saw yg dgnNya dpt melapangkan rezeki bagi kami & menjadikan baiknya akhlak kami serta curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan sahabat-handai serta berikanlah keselamatan"































© MasAyuPhotography2013. Powered by Blogger.

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP